reklama

NHL očami “pamätníka” – pár slov na úvod

Pred pár dňami som pri príležitosti blížiaceho sa tisíceho zápasu Michala Handzuša v NHL zaznamenal krátku spomienku na slovenskú légiu v službách St. Louis Blues. Skutočne to už bude tisíc zápasov?! Priznávam, že hoci už roky veľmi intenzívne sledujem NHL, podobné štatistiky vnímam len okrajovo. Michal je odo mňa starší len o necelý mesiac, pričom osobne sa na veterána rozhodne necítim. Akonáhle som si však spočítal kedy to vlastne s Paľom Demitrom a Ľubom Bartečkom v drese Blues hviezdili, odrazu sa mi to zdalo veľmi dávno. Spomienky sú však veľmi živé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Titulka magazínu Blues z čias produktívnej slovenskej légie
Titulka magazínu Blues z čias produktívnej slovenskej légie 

Ako väčšina nadšencov, aj ja som v tom období každé ráno rozospatý zapínal teletext a čakal kedy sa objavia výsledky z NHL so zvýraznenými menami Slovákov obliekajúcich dresy jednotlivých zámorských klubov. Mali sme ich tam vtedy viac než dosť - okrem spomínanej trojice v drese St. Louis Blues (postupne sa v zostave začal objavovať aj Ladislav Nagy, ktorý vtedy hral na farme v AHL) to boli hlavne Žigmund Pálffy, Jozef Stümpel a Ľubomír Višňovský v Los Angeles, Peter Bondra a Richard Zedník vo Washingtone, Marián Hossa v Ottawe, Miroslav Šatan v Buffale, Marián Gáborík a Ľubomír Sekeráš v Minnesote, Róbert Švehla na Floride, Zdeno Chára v drese New York Islanders, Radoslav Suchý vo Phoenixe. Striedavo sa na súpiskách ocitali aj dalšie mená známe slovenským fanúšikom - Richard Lintner a Marián Cisár (Nashville), Róbert Petrovický (Tampa Bay, neskôr NY Islanders), Vladimír Orszagh a Branislav Mezei (NY Islanders), Ronald Petrovický (Calgary), Kristián Kudroč (Tampa Bay), Ľubomír Vaic (Vancouver), Peter Bartoš (Minnesota), Jiří Bicek (New Jersey), Andrej Podkonický (Florida), Peter Smrek (St. Louis, neskôr NY Rangers), či Jaroslav Obšut (St. Louis). Počet Slovákov, ktorí si aspon pričuchli k NHL prakticky s každou ďalšou sezónou rástol.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane, mnohé mená Kanaďanov, Američanov, Rusov, Švédov či Fínov, ktoré sa vo výsledkoch objavovali, som poznal z podujatí typu majstrovstiev sveta či olympijských hokejových turnajov, zo série počítačových hier od EA Sports, prípadne z hokejových kartičiek. Od roku 2000 sme s kamarátom na internete hrávali "fantasy hockey", kde sme mali vlastné tímy zložené z hráčov jednotlivých zámorských tímov a získavali body do tabuľky na základe ich každodenných výkonov v reálnom svete NHL.

Mojím obľúbeným tímom z nejakého dôvodu vždy bolo Colorado Avalanche. Bolo mi pritom srdečne jedno, že tam v tom čase nehral žiadny Slovák; obdivoval som elegantného Milana Hejduka, rovnako ako famózneho Petra Forsberga, kapitána Joe Sakica... Na moju veľkú radosť tiahli v sezóne 2000/2001 vyraďovacími bojmi až k cennému titulu. Finálová séria bola o to napínavejšia, že kamarát bol rovnako nadšeným fanúšikom New Jersey Devils, ktorých Colorado porazilo až v rozhodujúcom siedmom zápase. Keď som ráno pred odchodom do práce videl ako Ray Bourque so slzami v očiach dvíha nad hlavu vytúženú trofej, plakal som s ním. Celý zápas som si nahrával na video, takže večer som si ho pozrel znova a v priebehu nasledujúcich týždňov ešte niekoľkokrát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svoj prvý NHL zápas naživo som mal možnosť vidieť v Londýne vrámci akcie "NHL Premiere", kedy v Londýne otvorili sezónu 2007/2008 dvojzápasom medzi úradujúcimi šampiónmi Anaheim Ducks a ich mestskými rivalmi Los Angeles Kings, v ktorých drese vtedy nastúpili Michal Handzuš, Ľubo Višňovský a Laco Nagy. Zhruba vtedy k TV stanici Galaxie Sport pribudla aj NASN (North American Sports Network), neskôr známa ako ESPN America, čiže za ideálnych podmienok som v kombinácii s prenosmi cez internet bol doma schopný odsledovať 7-8 zápasov týždenne.

Kam toto spomínanie smeruje? Čítate prvý zo série príspevkov, ktorými by som rád fanúšikom (nielen) slovenského hokeja priblížil možno trošku inú NHL než akú máme možnosť sledovať v súčasnosti - chcem sa venovať zmenám vynúteným platovým stropom, vývoju pravidiel, ktorým sa vedenie ligy snažilo a naďalej snaží urobiť hokej atraktívnejším pre divákov, či predstaviť hráčov, ktorí sa mi z rôznych dôvodov vryli do pamäti a dodnes dotvárajú môj celkový obraz o NHL. Prakticky každý klub si prešiel úspešnými aj menej úspešnými sezónami, má vo svojej histórii hráčov, ktorých dresy dodnes fanúšikovia obliekajú keď idú na zápas. Kým k velikánom vzdialenejšej minulosti patria legendy ako Howe, Mikita, Orr, Hull, Gretzky, Messier či Lemieux, dnes sú v kurze hráči ako Crosby, Ovečkin, Malkin, Stamkos či Kane. Sú tvárami modernej NHL a vzormi pre mladých hráčov, priťahujú do hľadiska a k obrazovkám masy ľudí, predávajú množstvo suvenírov, ktoré nesú ich mená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ by ste sa chceli dozvedieť čo-to z rokov, ktoré predchádzali nástupu týchto hráčov, ponúkam takú možnosť v niekoľkých nasledujúcich príspevkoch. Neobávam sa spätnej väzby, naopak, privítam diskusiu a pokiaľ bude záujem, môžem sa v niektorom z budúcich príspevkov povenovať konkrétnej téme.

Alexander Wirdzek

Alexander Wirdzek

Bloger 
  • Počet článkov:  117
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Snažím sa byť sám sebou... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSúkromnéČriepky z NHLZápisky z ciestKultúra

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu